10 sfaturi pentru bac

   Acum un an începeam şi eu să am cu adevărat emoţii pentru bac. Mai jos vei regăsi 10 sfaturi care sper să te ajute dacă dai bacul anul acesta. Recunosc că mi-ar fi plăcut să mi le spună cineva, dar le-am aflat eu pe parcurs. Sfaturi despre cum să înveţi pentru bac mă tem că nu pot da cu exactitate, pentru că elevii au stiluri diferite de învăţare. Dar sper că şi cele de mai jos vă vor ajuta să vă organizaţi mai bine şi să vă motivaţi.

10 sfaturi pentru bac


1. Învaţă să spui NU

   Acesta cred că este cel mai bun sfat pe care îl poţi primi vreodată şi nu fac referire doar la bac. Examenul de bacalaureat este o provocare, aşa că dacă vrei ceva rezultate ar fi bine să renunţi la lucrurile pe care le faci doar de dragul de a le face. Nu ieşi în oraş dacă nu vrei! Nimeni nu te obligă să pierzi timpul în zgomot şi fum de ţigară dacă nu îşi face plăcere. Nu o face pentru "prieteni", pentru că vei vedea că prieteniile vin şi trec dacă nu te leagă nimic de amicii tăi. Dacă nu vrei să mergi la banchet, nu este nicio problemă, este alegerea ta şi nu trebuie să te temi că vei fi judecat. Încearcă să excluzi din activităţile tale acele preocupări care nu îţi fac plăcere. Nu zic neapărat să stai şi să înveţi pentru bac, dar mai bine te relaxezi făcând ceva ce te bucură.


2. Găseşte-ţi un hobby

   Ideea de a învăţa pentru bac nu este tentantă pentru nimeni. Aşadar, este perfect dacă poţi să îţi ocupi timpul cu ceva util şi plăcut. De exemplu, poţi să începi să faci un sport, să înveţi să găteşti sau alte nebunii. În anul în care urma să am examenul de bac eu am ales să îmi scriu pe Blog CuLore, blog de care m-am ataşat enorm şi fără de care nu mă văd acum. Nu contează ce faci, atâta timp cât acea activitate nu este dăunătoare şi contribuie la relaxarea ta.

3. Rezumă-te doar la materiile necesare pentru examen

   Acesta este unul dintre cele mai importante sfaturi pentru bac. Aşadar, încetează să înveţi la muzică sau să pierzi timpul făcându-ţi temele la religie. Nimănui nu-i pasă de asta. Când vei avea în faţă subiectul de bac pentru română nu te va întreba nimeni care sunt reprezentanţii Clasicismului. Crede-mă pe cuvânt. Dacă îţi plac anumite materii, go for it, dar nu trebuie să tai din timpul de învăţat pentru bac şi să îl dedici unor ore care nu îţi folosesc. 
   Credeţi-mă, eu am avut o profesoară de muzică de la ora 7:30 dimineaţa miercurea, care ne preda toată ora şi punea absenţă dacă întâziai două minute. Ne dădea lucrări de control şi ne asculta, dar la final am terminat toţi cu 10.

4. Du-te la ore, dar foloseşte-le în avantajul tău

   Toată lumea ştie că dacă eşti clasa a XII-a vei avea examenul de bac. Chiar şi profesorii de sport, care te obligă să vii mereu cu echipament, crede-mă. Este indicat să nu lipseşti de la ore, mai ales dacă nu înveţi pentru ele. Sau dacă nu ai o mătuşă doctor care să îţi facă rost de scutiri. Oricum, ideea e că în orele unde ştii că nu ai de învăţat poţi să iei la tine un caiet sau câteva teste pe care le poţi rezolva la o materie de bac. Eu făceam mereu teste de geografie, chiar mă ajutau acele ore de şcoală să mai pot repeta.

5. Nu da bani pe cărţi de genul "Material ajutător pentru bac"

   Un bun sfat pentru bac ar fi să iei legătura cu elevii care au termiant deja liceul şi să le ceri lor caietele. Vei învăţa mult mai rapid şi mai eficient de pe notiţe decât citind diverse cărţi care încearcă să te ajute. Am făcut şi eu greşeala să cumpăr o carte ajutătoare pentru istorie, iar materia expusă în ea era de vreo trei ori mai stufoasă decât materia necesară. 
   Cărţile de teste sunt însă foarte bune, eu am reuşit să iau o notă frumoasă la geografie doar rezolvând teste (şi, bineînţeles, consultând harta).


6. Nu lăsa pe ultima sută ROMÂNA

   Mi-aş fi dorit să îmi dea cineva acest sfat! Cu o lună înainte de bac m-am apucat de învăţat la română. Când am văzut câte comentarii erau, m-am panicat. Le-am programat însă pe zile şi am reuşit. Nu am învăţat nimic, doar citeam lecţiile de pe caiet la fiecare operă în parte. Esenţial e să ştii subiectul la fiecare roman şi cel puţin o strofă din poezii, ca să ai de ce să te legi.

7. Ia-ţi gândul că "Îl trec oricum, fac de 5-6"

   Deci, drag cititor, chiar nu poţi să iei bacul dacă nu îţi dai cât de cât interesul. În niciun caz nu te gândi că se va copia în masă. Dacă ai noroc de supraveghetori permisivi poate vei putea să şopteşti un răspuns, două, cu cel din faţă, dar atât. Eu însă recomand să nu rişti.

8. Învaţă puţin, dar zilnic

   Nu încerca să faci liste interminabile cu program de învăţat pe zile, pentru că nu îl vei respecta. Fă un program simplu pe zile, adică, de exemplu, azi lucrez DOAR la geografie, logică, istorie, chimie, matematică etc. Nu încerca să faci puţin din toate, pentru că te vei aglomera şi în mintea ta se va crea haos. Câte puţin din fiecare şi în câteva luni vei reuşi!

9. Nu pune preţ pe competenţe

   Eu una regret că mi-am făcut atâtea griji pentru competenţele la română şi cele digitale. Pierdere de timp! La română e foarte uşor, dacă spui câteva vorbe vei lua calificativul maxim, iar la competenţe digitale dacă ştii câteva lucruri în Word, Power Point sau navigare pe internet sigur nu vei lua sub 70 de puncte. Eu la limbă străină nu am dat pentru că luasem DELF-ul B1 în trecut, aşa că vă sfătuiesc să daţi Cambridge, Michigan sau alte examene de genul care vă echivalează bac-ul pentru că scăpaţi de o grijă şi veţi avea nevoie de timp în acea perioadă.

10. Nu da vina pe timp

   În timpul fiecărui examen, 3 ore sunt mai mult decât suficiente pentru un elev cu 12 ani de studii care nu scrie ca un melc şi care a citit ceva. Nu scrie romane la subiectul III şi dacă ţi se cer 3 pagini încearcă să nu scrii 10, nu primeşti mai multe puncte. Ba mai rău, unii profesori depunctează. Scrie doar ce ţi se cere şi vei avea timp.
   De asemenea, nu te plânge că n-ai avut timp să înveţi, toată clasa a 12-a ar fi ideal să o dedici acestei activităţi. Nu exclusiv, dar să se concentreze în mare parte pe bac. 

   Aşadar, vă recomand să vă apucaţi DE ACUM să învăţaţi pentru bac dacă vă aşteaptă anul acesta. Deşi eu m-am considerat pregătită, tot mi s-a părut puţin greu. Acum însă sunt la facultatea pe care mi-am dorit-o şi mă bucur că am scăpat şi de acest obstacol.

   Multă baftă şi aştept părerile voastre cu privire la aceste sfaturi şi, bineînţeles, dacă aţi trecut de această experienţă şi doriţi să spuneţi alte păreri, sunteţi invitaţii mei!

Pagini